FC Groningen
FC Groningen

FC Groningen X Kraantje Pappie
FC Groningen is de grootste voetbalploeg in Groningen en komt uit op het hoogste niveau van Nederland: de Eredivisie. Voor de tweede seizoenshelft van het jaar 22/23 brengen ze, in samenwerking met Ras-Groninger Kraantje Pappie, een derde tenue uit. Met behulp van een commercial brengen we het tenue onder de aandacht van de supporters. En niet zomaar een commercial. De club, stad en gedeelde passie moeten de video dragen.
Aan Studio Flink de opdracht om dit, onder regie van Farhad Khodadadzade, van concept tot montage, tot iets moois te maken.
Na regen komt Zonneschijn
De titel van de commercial is ‘Na regen komt Zonneschijn.’ Daarmee blikken we terug op de afgelopen paar zware jaren. Een tijd waarin supporters het stadion niet in mochten. Hun wekelijkse gedeelde passie in het stadion bleef beperkt tot de muren van hun eigen huis. Maar Groningers knokken en geven niet op. Overal uit de provincie, in iedere wijk en van elke achtergrond komen de mensen weer naar de Groene Kathedraal om FC Groningen toe te juichen. Deze video is een ode aan al die passievolle mensen. Het tenueontwerp symboliseert regen, bliksem en een zon aan de horizon.
8 locaties
Een ode aan de stad en haar mensen. Dat is waar deze commercial voor staat. Om dat gevoel vast te leggen, brengen we al die verschillende mensen in beeld. We regelden apparatuur, mensen en 8 locaties. Uiteraard zien we Kraantje Pappie aan het werk tijdens de productie van het nieuwe tenue, waarvoor we de mensen van Kleerlijk willen bedanken voor het openstellen van hun werkplaats. Ook filmden we bij de legendes van Noisia in de studio, op het trainingsveld en in het stadion van FC Groningen. In de Oosterparkwijk bezochten we twee die-hard supporters om hun passie en emotie vast te leggen. Ook op andere plekken, zoals de dansvloer, de bierbrouwerij en in het skatepark, vind je supporters van Groningen. In de Ommelanden bezochten we een passievolle boer, die rondrijdt met een vaantje van FC Groningen in z’n trekker. De ene persoon leeft en ademt de club, waar de ander subtiel zijn support laat zien. Dat verschil brengen we ook terug in de video. Supporters van de FC komen overal vandaan.
Creativiteit op maat
De commercial moet een groot succes worden. Om dat mogelijk te maken, hebben we een creatief team om ons heen verzameld. Niemand minder dan Frank Post, beter bekend als Posij, maakte speciaal voor ons het nummer waarop de video zich afspeelt. Kraantje Pappie schreef de warme woorden richting de stad en sprak ze zelf in.Zelf bedachten we creatieve technieken om het beste resultaat te behalen. Zo maakten we een eigen ‘regenmachine’, om pure, levendige portretten te schieten in het stadion. Een ode aan de stad verdient alleen de beste shots.